-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16916)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29136 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا در بعضي موارد مثل نماز مسافر و يا ربا بين دين و عقل تعارض ايجادمي شود؟
حقيقت امر اين است كه هيچگاه ميان عقل و دين تعارض ايجاد نمي شود بلكه عقل و دين هماره هماهنگ و همسو مي باشند. عقل حجّت دروني انسانها است كه آنها را در مسير كمال راهبر است و دين و شريعت حجت بيروني است براي نجات انسان ها از گرداب آلودگي ها و سوق آنها بسوي كمال و سعادت انساني و لذا ممكن نيست حجّت ظاهر و باطن با يكديگر تعارض داشته باشند اما نكته مهم اين است كه بهترين مسير براي كمال، حجت باطن يا همان عقلانيت انسان توجه به رهنمودهاي ديني است. چرا كه انسان بعلت محدوديت وجود و به تبع آن محدوديت اوصاف وجودي مثل علم و قدرت و... به كمك عقل خود نمي تواند به همه رمز و راز عالم هستي پي ببرد و لذا نياز به راهنمايي دارد كه همان دين است با توجه به اين مطلب كه ارتباط بين عقل و دين ارتباط نقص و كمال است و عقل در پرتو دين مي بالد و به عالي ترين مدارج دست مي يابد اما بايد دانست كه هيچگاه احكام عقلي با احكام ديني تعارض پيدا نمي كند. و هيچگاه احكام ديني بر خلاف عقلانيت تحقق نمي يابد. از اينرو درباره مثالي كه فرموده ايد شكسته بودن نماز مسافر يا روز ماه مبارك رمضان عقل اصلاً در اين موارد حكمي ندارد و ساكت است. نه اينكه حكم آن با حكم دين مخالفت مي نمايد. و اگر انسان بعضي امور را با بعضي ديگر مقايسه مي نمايد و حكمي را نتيجه مي گيرد اين سنجش دو قضيه جزئي است با هم يا رسيدن به قضيه اي كلي از طريق قضايايي جزئي است كه در صورت اول تمثيل است و فرض دوم استقراء. و هيچكدام حكم عقلي نمي باشد و در احكام ديني ما مجاز به اين گونه قياس و سنجش نمي باشيم. توجه و تأمل در معناي روايات ذيل در هماهنگي دين و عقل بسيار ارزشمند است. {Hقال رسول الله صلي الله عليه و آله: قوام المرء عقله و لا دين لمن لا عقل له H}؛ {Mقوام كار انسان به عقل اوست و دين ندارد آنكه عقل نداردM}، {V(منتخب ميزان الحكمة، ص 357، روايت شماره 4363)V}. {Hقال اميرالمؤمنين(ع): العقل رسول الحق H}؛ {Mعقل فرستاده حق است M}، {V(غرر الحكم)V}. {Hقال الامام الكاظم(ع): ان لله علي الناس حجتين حجة ظاهرة و حجة باطنة فامّا الظاهرة فالرسل و الانبياء و الائمة و اما الباطنة فالعقول H}؛ {Mخداوند براي مردم دو حجت قرار داده است. حجت ظاهري و حجت باطني. اما حجت ظاهري فرستادگان الهي و پيامبران و امامان هستند و امام حجت باطني عقل هايندM}، {V(منتخب ميزان الحكمه، ص 358، روايت شماره 4387)V}. پس آنچه به عنوان احكام معارض عقل با دين تلقي گرديده حكم عقل محض نبوده و صرفاً از مقايسه و نسبت سنجي و مصلحت نگري هاي ظني (كه هيچ دليل و مدرك شرعي يا قطعي عقلي ندارد) سرچشمه مي گيرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.